top of page
חיפוש

"עיוורון זמן": ההתמודדות עם הלו"ז לא תמיד תלויה בנו

יש את אלו שתמיד נמצאים בזמן ויש את אלו שמחמיצים אירועים, מתקשים לעמוד בלוח זמנים ולעתים קרובות מרגישים שהזמן פשוט "חומק". מי נמצא בסיכון ל"עיוורון זמן" ואיך בכל זאת חיים עם זה? "להעלות את המודעות של הסביבה למאפייני הפרעת הקשב, בכדי שיבינו יותר ויעלבו פחות"


פורסם ב:





נגמרו לכם התירוצים לאיחורים הלא נגמרים לעבודה? מופתעים כל פעם מחדש מהדד ליין שהנה גיליתם שוב פעם שהוא כבר עבר ואיננו? יכול להיות שאתם עצלנים וחסרי אחריות ויכול להיות שיש לכם "עיוורון זמן". מה זה אומר והאם זה מצדיק את ההתנהלות שלכם?


שרה טרפרן, בעלת חשבון טיקטוק בשם "פילוסופית כאוטית", תיארה לאחרונה בדמעות את חוסר ההתחשבות לדבריה בזכויות העובדים המאחרים שלוקים ב"עיוורון זמן". לא כולם התייחסו לסרטון ברצינות וחלק מהמגיבים אף בחרו לעקוץ: "אז אם את אמורה לקבל תשלום ב-1 לחודש אבל לחברה שלך יש עיוורון זמן והיא משלמת לך ב-30 לחודש, האם זה בסדר????". מגיבה נוספת תהתה: "מה ההבדל בין מישהו עם עיוורון זמן לבין מישהו שפשוט לא מתאמץ להגיע בזמן?".



מה זה עיוורון זמן?

"עיוורון זמן" (time blindness) מתייחס לחוסר היכולת לזהות כמה זמן עבר, כמה זמן תארך משימה או להעריך עוד כמה זמן נשאר לפני אירוע עתידי. אנשים עם עיוורון זמן מחמיצים אירועים, מתקשים לעמוד בלוח זמנים, מאבדים לעתים את תחושת הזמן ולעתים קרובות מרגישים שהזמן "חומק".

בהתבסס על שילוב של רמזים פנימיים וחיצוניים, מוח אנושי טיפוסי יכול למפות בקלות יחסית את השעה ביום או כמה זמן עבר. התהליך הבסיסי של תפיסת הזמן קשור בין היתר לקצב הדופק. המוח יודע כמה פעמים בערך הלב פועם בדקה. ככל שמספר הפעימות הקבוע מתקרב, תיווצר חוויה אינטואיטיבית כאילו הדקה כמעט נגמרה.


״כולנו יכולים להיקלע למשהו ולהיכנס 'לזון'. עם זאת, אנשים עם הפרעת קשב וריכוז נוטים יותר להתקשות להיות מסוגלים לשפוט כמה זמן ייקח להם לעשות פעולות מסוימות״.

אבל במקרים מסוימים תפיסת הזמן מופרעת. "לכולם יש עיוורון זמן לפעמים", טוען ד"ר מייקל מנוס. "כולנו יכולים להיקלע למשהו ולהיכנס 'לזון'. עם זאת, אנשים עם הפרעת קשב וריכוז נוטים יותר להתקשות להיות מסוגלים לשפוט כמה זמן ייקח להם לעשות פעולות מסוימות ובכלל נוטים יותר לאבד את תחושת הזמן". כמו כן, עיוורון בזמן יכול גם להופיע אצל כל מי שסובל מדיכאון, חרדה, הפרעה דו קוטבית, הפרעת דחק פוסט טראומטית או מצבי בריאות נפשיים אחרים.


האם "עיוורון זמן" משפיע רק על מי שיש ADHD?

אז האם "עיוורון זמן" הוא רק עניין של זלזול והתעלמות מכוונת מהזמן או יותר עניין חושי? על פי ד"ר שירלי הרשקו, מאבחנת ומטפלת בהפרעות קשב, זה בהחלט מתחיל במוח. "האזור במוח של אנשים עם ADHD שאחראי על תפיסת זמן הוא קטן יותר", היא אומרת. "בנוסף, התפקודים הניהוליים שקשורים לתכנון וארגון זמן הממוקמים באונה הקדמית, הם לקויים במצב של הפרעת קשב. ולכן, אנשי הקשב סובלים יותר מדחיינות, קושי להתחיל משימות, קושי לסיים משימות ועמידה בזמנים".


השפעה נוספת על עיוורון הזמן קשור לרמת ההשתקעות שלנו במה שאנחנו עושים. ומסתבר שאנשים עם ADHD מושקעים יותר במשימות מבחינה רגשית. כולנו מכירים את זה שהזמן עובר מהר יותר כשאנחנו מתעסקים במשהו שאנחנו נהנים ממנו. גירויים רגשיים חזקים יכולים לעוות את תפיסת הזמן, ככל הנראה בגלל ששינויים בקצב הלב שמופעלים על ידי רגשות מוגברים משבשים את השעון הפנימי. מחקר שהשווה תפיסת זמן במשימות ניטרליות מול משימות טעונות רגשית מצא שאנשים עם ADHD ביצעו בעקביות ביצועים גרועים יותר במשימות ניטרליות. עם זאת, במשימות רגשיות, המשתתפים עם הפרעות קשב וריכוז עלו על קבוצת הביקורת.

אז האם הבוסיות אמורות להתחיל להתחשב בזמנים הגמישים של העובדים? "איחורים נחשבים לאחד מהמאפיינים של הפרעת קשב והם מופיעים בספר האבחנות הפסיכיאטרי ה-DSM", טוענת ד"ר הרשקו. "לכן, לדעתי, צריך להתחשב ולהתייחס בהתאם, לא למדוד את תפוקת העבודה רק לפי מדד הזמן ולאפשר הגעה גמישה יותר לעבודה".



איך מתמודדים בחיים עם עיוורון זמן?

ובכל זאת, החיים שלנו מורכבים בין היתר ממשימות ודד-ליינים ולא רק בעבודה. ד"ר הרשקו ממליצה לשמור על יצירתיות וללמוד ארגון זמן בצורה שמותאמת להפרעת קשב. "עבודה עם רשימות למשל לא באמת יעילה. צריך להתאים את השיטה להפרעת הקשב. אני ממליצה להשתמש ביומן דיגיטלי שנמצא בטלפון וממש למקם את היומן על מסך הבית. כך גם אפשר לראות את הלו"ז וגם לשנות אותו כשצריך. טיפ נוסף הוא לחלק את המשימות לכמה שיותר קטנות, גג שעה-שעתיים למשימה. זה מקל על ההכנסה שלהן ללו"ז וגם על ההתחלה והסיום שלהן. וטיפ אחרון, להעלות את המודעות של הסביבה למאפייני הפרעת הקשב, בכדי שיבינו יותר ויעלבו פחות".

58 צפיות0 תגובות
001-whatsapp.png
bottom of page