top of page
חיפוש

"נזכרתי שעה לפני הטיסה שהדרכון לא בתוקף!"

עודכן: 19 ביולי 2022


זה קורה לכולנו, אבל לאנשים עם הפרעות קשב קצת יותר. שכחה, חוסר ריכוז ודחייה של מטלות חשובות לרגע האחרון מביאות אנשים רבים למצבים לא נעימים בשדה תעופה. ד"ר שירלי הרשקו, מומחית להפרעות קשב וריכוז, עם כמה טיפים איך למזער פדיחות מיותרות


פורסם ב:





אם נניח בצד את המזוודות שנזרקות לפח, התורים הבלתי נגמרים, הטיסות המבוטלות או הדחויות והקורונה שכולם חוזרים איתה הביתה מחו"ל - הרי שנופש מעבר לים הוא עדיין אחד הדברים שרבים מאתנו משוועים לו. לשבור שגרה אחרי יותר מדי שנות קורונה וכולנו, כך נדמה, מוכנים לשלם את המחירים של חופשה ב-2022.


אבל יש עוד משהו שקורה לרבים מאתנו בחו"ל: אנחנו שוכחים יותר מדי דברים. מרוב ניירת ולחץ, אנחנו מגלים פתאום שהדרכון לא בתוקף או שלקחנו מזוודה לא שלנו למשל. מה אפשר לעשות כדי למזער ואולי אפילו להימנע מהפדיחות המאוד לא נעימות האלו שפוגשות אותנו ברגעים הכי לא רצויים?



"פאדיחות יכולות לקרות לכולם, אבל לאנשי הקשב הסבירות היא רבה יותר", אומרת ד"ר שירלי הרשקו, מומחית להפרעות קשב, חוקרת ומרצה באוניברסיטה העברית. "הסיבה טמונה בחוסר הסדר והארגון, והקושי עם ארגון זמנים, והנטייה לשכוח/לאבד, שהם חלק ממאפייני הפרעת הקשב. הגורם לכך הוא פיזיולוגי - חוסר בדופמין ופעילות פחותה יותר באונה הקדמית של המוח שאחראית על תכנון, ויסות, בקרה. מצד שני, יש בזה גם צד חיובי - הספונטאניות, היצירתיות, והזרימה, שמאוד מהנים בזמן חופשה".



הטעויות הנפוצות של רבים מאתנו:

1. דרכונים

חלק מהמקרים שהרשקו מונה הם כמובן סביב נושא הדרכונים. "כבר שמעתי לא מעט על אנשים שגילו שעה לפני הטיסה שהדרכון לא בתוקף. במקרה אחר, סיפרה לי אישה שבעלה שכח את הדרכונים בבית בצפון הארץ, ונזכר בזה רק אחרי שהגענו לדרום להשאיר את הילד אצל סבא וסבתא.


2. רגע אחרון

הנטייה של הפרעות קשב וריכוז היא גם לחכות עם דברים לרגע האחרון. מקרה קלאסי שזוכרת ד"ר הרשקו הוא הסיפור הבא: "לפני 3 שנים טסתי לקנדה וכמובן שלא סיימתי לארוז את המזוודה עד הדקה ה-99. חמש דקות לפני שהייתי אמורה לצאת מהבית כדי לא לאחר לרכבת לנתב"ג, דחפתי למזוודה כמה דברים אחרונים. כשבאתי לסגור אותה הריצ'רץ' נקרע! הייתי כל כך בלחץ לחפש מזוודה חלופית ולהעביר אליה הכל, שכבר לא היה שום סיכוי שאגיע בזמן לרכבת, אז הזעקתי את בעלי באמצע היום מהעבודה להסיע אותי מחיפה לנתב"ג, והוא מזכיר לי את זה עד היום..."


3. חוסר תשומת לב לפרטים הקטנים

הסיפור הבא מתוך קבוצת "אנשי הקשב" בפייסבוק מסביר שוב עד כמה אלוהים נמצאים בפרטים הקטנים. "ביום הטיסה בחופשת הפסח הגענו מוקדם בבוקר עם 2 זאטוטים נרגשים וכ-300 מזוודות. אחרי תור קצר בבידוק ניגשנו טובי לבב לדלפק הצ'ק אין. דיילת הקרקע נתקעה כמה שניות טובות מול המסך ואז אמרה: 'אתם לא רשומים לטיסה'. כשביקשתי שתבדוק שוב היא אמרה שאכן ישנם כרטיסים אך הם ל-17 ביולי אלא ל-17 באפריל.... בשלב הזה כבר לא יכולנו לאכזב את הילדים ושילמנו כפול לטיסה באותו הערב. זו ללא ספק הטיסה הכי יקרה שאי פעם הייתה לאירופה!".



4. לשכוח דברים בלי ששכחנו

סיפור נוסף באדיבות "אנשי הקשב" מספר את סיפור פזיזות מהשטן. "עלינו לאוטובוס לטרמינל ופתאום הבנו ששכחנו את הדרכונים במטוס. אין דרך להגיע לנהג (תא מופרד לגמרי) ומתוך לחץ אדיר - בעלי לחץ על איזה שהוא כפתור שמתברר ככפתור חירום. האוטובוס נעצר באמצע הרחבה ולא הייתה אפשרות לסדר את זה. כולם נעצו בנו עיניים והמתינו לאוטובוס חלופי שיבוא לחלץ אותנו. מפה לשם בזמן הזה - מצאנו את הדרכונים שהיו בתיק שלנו. האוטובוס החלופי אגב הגיע אחרי חצי שעה".


אז הפרעת הקשב לא ממש לוקחת חופש אבל לגמרי אפשר לצאת איתה לחופש, כך לדברי הרשקו.



הנה כמה טיפים למאובחנים וגם לאלו שעוד לא:

1. הכי חשוב: רשימה

אם לא תהיה רשימה נביא איתנו את כל הבית או נשכח דברים חשובים. אז כן, תכנון מקדים יחסוך הרבה כאב ראש ורגעי לחץ וחרדה. אפשר להוריד רשימות מוכנות מהאינטרנט, ולהתאים אותה אליכם.


2. לכתוב הכל בזמן הנכון

החלטתם על רשימה וזה מצויין, אבל ודאו שהיא נכתבת מראש, לא ברגע האחרון. זה מאפשר לכם בכל פעם שנזכרים במשהו פשוט להוסיף לרשימה. אגב, המלצה מצויינת לניהול הבית באופן שוטף. במיוחד כשמדובר בקניות סופר או דברים שחשוב לעשות.



3. איפה לכתוב חשוב לא פחות

רצוי לפתוח רשימה בנייד, כי הוא עלינו כל הזמן ומאפשר להוסיף/להוריד באופן מיידי. אפליקציות מומלצות: google-keep, או Any.DO.


4. אל תפספסו

הדברים שאנשים נוטים לשכוח במיוחד הם כל אותם דברי חירום שתמיד נמצאים בבית אבל לא בהכרח קל למצוא אותם בחו"ל, ודאי שלא תוכלו לשלוף בקלות. כמו תרופות (במיוחד תרופות מרשם), ביטוחים, רישיון, אשראי לחו"ל, כרטיס סים וכו'.


5. היו ממוקדים ברשימה

כמה שיותר ספציפיים תהיו - כך תהיו ממוקדים יותר. הרשקו ממליצה שלא לכתוב רק "חולצות", אלא להבין כמה בדיוק. וכמה מהן קצרות, כמה ארוכות, כמה חגיגות וכמה ליומיום. "אפשר לחלק לנושאים, וכך זה עושה יותר סדר ונראה יותר טוב בעין (כמו: ביגוד, אלקטרוניקה, מה בארנק, משחקים לילדים)".



6. מה עושים עם הרשימה?

קבעו זמן ביומן שבו מכינים את המזוודה, ומתחילים לעבור על הרשימה ולמחוק פריט-פריט. בכללי, ככל שתלמדו לארגן את הזמן בצורה טובה, כך תקבלו שליטה על החיים שלכם ותהיו רגועים יותר.


7. תצחקו

איך שלא יהיה, פדיחות עדיין עלולתות לקרות. וכשאלו יפתיעו, הדבר הכי נכון לעשות הוא לצחוק על זה. "חשוב להבין שטעויות קורות לכולנו (וכן, לחלקנו יותר) והצחוק הוא הריפוי הטוב ביותר!





55 צפיות0 תגובות
001-whatsapp.png
bottom of page