top of page
חיפוש

חשבתם שהפרעת קשב שייכת לילדים? תחשבו שוב

סיכון גבוה יותר לגירושין, התמכרות ודיכאון • הפרעת קשב במבוגרים הייתה אחד מהנושאים המרכזיים בכנס הבינלאומי שנערך לאחרונה, והממצאים לא מעודדים • החדשות הטובות הן, שיש מה לעשות

פורסם ב:




בעוד שההשפעה של הפרעות קשב על ילדים מדוברת וידועה, הרי שמסתבר שההשפעה של הפרעת קשב דווקא חריפה יותר בבגרות וגורמת לקשיים בכל תחום.


מחקרים חדשים, שהוצגו לאחרונה בכנס הגדול של הארגון העולמי להפרעת קשב שנערך באמסטרדם, נמצא כי בקרב מבוגרים עם הפרעת קשב יש פי שלוש סיכון לגירושין, סיכון גבוה יותר לפיטורין וקושי לשמור על עבודה. 80% מהמבוגרים עם הפרעת קשב הם ללא תעודת תואר, יש להם יותר קשיים ביצירת אינטימיות, הם בעלי סיכון גבוה יותר להתמכרויות ו-50-70% סובלים מחרדה או דיכאון.


המחקר המרכזי נערך בפראג והוא כלל למעלה מ-1,000 מבוגרים עם הפרעות קשב, בגילאי 18-65 (חציים נשים וחציים גברים). במחקר נמצא כי אלו שדיווחו על סימפטומים קשים של הפרעת קשב דיווחו יותר מאחרים גם על אורח חיים לא בריא, על תזונה לקויה, שימוש בקנאביס ועוד.

מחקרים רבים נוספים הוצגו בכנס ושיקפו תמונת מצב עגומה של השלכות קשות של הפרעות קשב במבוגרים, על כל היבטי החיים.


מה יש בהפרעת קשב שגורמת לקשיים בזוגיות ומעלה את הסיכון לגירושין?

הנתון הוכח מחקרית, והדרך לגירושין מלווה בקשיים שמגיעים עם הפרעת הקשב: בן הזוג (או בת הזוג) לא מקשיב, לא מאורגן ולא מסודר, מחפש יותר ריגושים ונוצר קושי לשמור על קשרים לאורך זמן כי משתעממים מהר.

מבחינת הטענה שמבוגרים עם הפרעת קשב חווים יותר קשיים במצב הכלכלי, הרי שהפרעת הקשב גורמת לקושי לשמור על עבודה אחת מאחר ואלה שסובלים מהפרעת קשב נוטים להשתעמם מהר, לא מסתדרים עם בעלי סמכות, ולא טובים בבירוקרטיה ומסמכים, שהם גם קריטריון הכרחי להצלחה בניהול כלכלי.

מצב כלכלי

למבוגרים עם הפרעת קשב יש יותר קשיים כלכליים, כמו להגיע למטרות כלכליות או מידע על ההכנסות שלהם, או לטפל בחשבונות/טפסים, והם יעדיפו שמישהו אחר יטפל בעניינים הכלכליים שלהם. והם באמת צריכים עזרה שם.


אלימות בזוגיות

יש יותר סיכון ליחסים אלימים בזוגיות עם פרטנר עם הפרעת קשב. הסיבות: אימפולסיביות וקושי בוויסות הרגשי. בנוסף הסיכון הגבוה להשתמש בסמים ואלכוהול. חשוב לדעת כי טיפול נכון בהפרעת קשב מוריד את הסיכון.


שינה

הנתונים מצביעים על כך שכ- 75% מילדי ואנשי הקשב סובלים מקשיי שינה. הסיבה הינה פיזיולוגית. הורמון השינה (המלטונין) מופרש כשלוש שעות מאוחר יותר. זה גורם גם בהמשך לקושי לקום בבוקר ולמעט שעות שינה. זהו נתון בעייתי במיוחד, משום ששינה היא הדבר הכי חשוב לבריאותנו. מומלץ להחשיך לקראת הערב את החדר ואזור השינה, זה עוזר להפרשת מלטונין.


הפרעה מולדת

אחד הדברים החשובים בהבנת הפרעת הקשב היא העובדה שהפרעת קשב היא מולדת. נולדים עם מבנה מוחי קצת אחר ופחות דופמין במוח. דופמין הוא ההורמון שאחראי על קשב והיא קשורה גם לשינה, תזונה, התמכרויות, אלרגיות, מחלות שונות.


הפרעת קשב מלווה את האדם לאורך כל החיים. לא רק בלימודים ובבית ספר, כפי שנהוג לחשוב, אלא כל תחום בחיים והקושי בא לידי ביטוי בכל ההיבטים.


נשות הקשב

ממצא מדאיג נוסף שנחשף בכנס מצא כי הגיל השכיח לאבחון בנים הוא 7, בעוד הגיל השכיח לאבחון בנות הוא 17. לממצא השלכות רבות שכן בנות צעירות מתפספסות, לא מאובחנות ולהיעדר אבחון יש השלכות שליליות.

אצל ילדות הפרעת קשב באה לידי ביטוי באופן שונה. הן לא רצות ברחבי הכיתה, אבל זה לא אומר שהן קשובות לשיעור. למעשה, הן יכולות לרחף במשך כל שעות הלימודים בלי לקלוט דבר. זה גורם להן להגיע להישגים נמוכים יותר מהפוטנציאל שלהן, ולרוב ינזפו בהן ויאשימו אותן בעצלות. האופן שבו ההפרעה מתבטאת אצל בנות אולי יותר נוחה לסביבה, אבל המחיר שהן משלמות גבוה: הן עלולות ליפול בין הכיסאות ולסבול יותר מאכזבות ומתסכול.

ההשלכות של העיכוב באבחון לא מסתיימות בגיליון הציונים. עיכוב כזה כרוך בסיכון גבוה יותר לדימוי עצמי נמוך, לדיכאון, לחרדה, לתחושות תסכול, לכאבי ראש ובטן ולהפרעות אכילה.


מחקרים נוספים שהוצגו הראו כי בגיל הבגרות לנשים יש סיכון של פי 6 להריונות לא רצויים, משום שנשים עם הפרעת קשב נוטות לשכוח גלולה נגד היריון בתדירות גבוהה יותר. זאת ועוד, נשים לפני וסת יסבלו יותר מדיכאון חרדה ועוד. מצב ההורמונים שונה ולכן גם צריך לשקול טיפול/מינון תרופתי שונה להפרעת קשב.


מה עושים?

חשיבות האבחון היא קריטית. האבחון המדויק והטיפול הנכון, הם בגדר משני חיים. חשוב להגיע למומחה ולעבור אבחון מקיף ולקבל טיפול מותאם אישית ובליווי צמוד כדי למנוע את מעגל האימה שחשים מרבית הסובלים מהפרעות קשב.

28 צפיות0 תגובות
001-whatsapp.png
bottom of page