top of page
חיפוש

הפרעת קשב מאתגרת את חיי המין. מה ניתן לעשות?

עודכן: 23 באוג׳ 2022

המחשבות שמתפזרות, הוויסות החושי, האימפולסיביות, ההורמונים - לא תמיד קל "להתמודד" עם סקס יציב ובטוח במקביל להתמודדות המתישה עם הפרעת קשב. הקושי להתמקד באקט לאורך זמן יכולה גם לייצר חוסר הבנה בין בני הזוג, איך אפשר לגשר על הפערים?


פורסם ב:






בדיוק כמו הקושי להתרכז בשיחה ברצף, כך בסקס. מי שיש לו הפרעת קשב מכיר את זה היטב. המחשבות נודדות לכל מיני כיוונים ("שילמתי את הקנס?" "לקחתי גלולה?") והוויסות החושי משפיע ומאתגר את האקט ("האור חזק/חלש מידי", "חם/קר", "נעים/לא נעים"). זה יכול לעכב את האורגזמה, אבל יותר מכך: להעליב את בן הזוג ולגרום לפיצוץ.


סיכון מוגבר למין מזדמן לא בטוח

יותר מכך, אנשי הקשב זקוקים ליותר ריגושים, מחליפים בין בני זוג לעיתים קרובות, הקשרים שלהם קצרים והם פחות מסופקים ממערכות היחסים שלהם מה שמעלה את הסיכון לבגידות ורומנים מהצד. נמצא כי יש פי 3 סיכון לגירושין כאשר לאחד מבני הזוג יש הפרעת קשב.


המחקרים מראים כי בני נוער עם הפרעת קשב נמצאים בסיכון למין לא בטוח, לשכוח את אמצעי המניעה, לקיים יחסי מין עם יותר שותפים, לבצע סקס מזדמן, לשימוש בסמים ו/או אלכוהול בזמן סקס, לכניסה להיריון לא רצוי ולמחלות מין.

הפרעת הקשב גם יכולה לגרום לצורך מוגבר במין בשכיחות גבוהה יותר (יש גם יותר נטייה להתמכרויות), משום שלאנשי הקשב יש קשיי ויסות, היכולים להתבטא בצרכים בסיסיים לא מווסתים, ביניהם שינה (75% סובלים מבעיות שינה), תזונה (פי 2 סיכון להשמנה ופי 4 לבעיות אכילה), מצבי רוח (כחצי מהם סובלים גם מחרדה/דיכאון), וכן, גם מין.

בקבוצת "אנשי הקשב" בפייסבוק שיתף אחד החברים: "לא מזמן באמצע סקס נזכרתי בטעות שעשיתי טעות בסיכום לקראת מבחן, עצרתי הכול אמרתי לה שאני חוזר עוד 10 דקות, הלכתי לפינת הלימוד שלי, תיקנתי את הטעויות שבסיכום וחזרתי כעבור שעתיים. כמובן שהיא כבר נרדמה...".



למה זה קורה?

ראשית כל תמיד אפשר להאשים את הדופמין, ההורמון החסר במוח של אנשי הקשב (זו הפרעה נוירולוגית). הוא גורם לקושי להקשיב ולהתמקד, למוסחות ולאימפולסיביות, כמו גם לאיבוד עניין וצורך בגירויים מתחלפים.

בנוסף, קשיי שינה גם עלולים לגרום לבעיות ביחסים המיניים בין בני הזוג, משום שאנשי הקשב לרוב הולכים לישון מאוחר יותר בשל הפרשה מאוחרת של הורמון השינה (המלטונין). כלומר הם מגיעים למיטה כשבן או בת הזוג כבר נרדמו.

חוסר ההבנה של בני הזוג להתנהלות השונה של אנשי הקשב פוגעת גם היא ביחסים. לרוב הם מפרשים את התנהגותם כחוסר אכפתיות וזלזול ("הוא לא מקשיב/זוכר/מגיב/מסיים משימות") כשלמעשה מדובר במאפיינים של ההפרעה.

האימפולסיביות גם היא עשויה לגרום לחוסר סבלנות לסשן ארוך ואיטי, ורצון לתקתק את זה, מה שלא תמיד מתקבל בברכה אצל הצד השני. תכונה נוספת שמשפיעה היא הדחיינות, שהיא אחד מהתסמינים הבולטים של הפרעת קשב כפי שמגדיר ספר האבחנות הפסיכיאטרי (ה-DSM). אז גם כאן, אפשר לדחות את משימת הסקס למחר... אני ממליצה בקורס ארגון זמן שלי להכניס גם את זה ליומן אם רוצים שזה יקרה! נסו את זה.

אבחון וטיפול בהפרעת קשב בכל גיל מפחית את רשימת הסיכונים הנלווית לה. אחרי שמכירים בכך ומדברים על הדברים אפשר גם להנות מהיתרונות של הפרעת הקשב כמו היצירתיות, הסקרנות, האמפטיה והאנרגטיות.

327 צפיות0 תגובות
001-whatsapp.png
bottom of page